روي ماهي زياد است!


 





 
دکتر سعيد حسيني/ متخصص تغذيه و رژيم درماني
ويژگي منحصر به فرد ماهي كه آن را از ساير مواد غذايي مجزا مي‌کند، نوع چربي موجود در آن است. ماهي با وجود آنكه جزو خانواده گوشت‌ها به حساب مي‌آيد، از نظر تركيب چربي با ساير گوشت‌ها تفاوت دارد؛ زيرا چربي موجود در ديگر گوشت‌ها به طور عمده حاوي اسيدهاي چرب اشباع شده است كه موجب بالا رفتن كلسترول خون مي‌شوند. ولي ماهي با اينكه از دسته موادغذايي با منشأ حيواني است، نوع چربي‌اش از دسته اسيدهاي چرب اشباع‌نشده و به نام امگا 3 است. جالب‌تر اينكه اين اسيدهاي چرب در كاهش خطر مرگ‌هاي ناگهاني، آريتمي يا بي‌نظمي ضربان قلب، كاهش تصلب شرايين، کاهش سطح تري‌گليسريد، تشكيل لخته خون در عروق و حتي كنترل فشارخون بالا نقش دارند. همچنين اثبات شده که امگا3 خطر افسردگي و ورم مفاصل و آسم را کاهش مي‌دهد. غير از اين، ماهي يكي از منابع خوب آهن هم هست؛ البته نه به اندازه گوشت قرمز. آهن در خونسازي و حفظ مقاومت بدن در برابر ميكروب‌ها نيز نقش مهمي‌ بر عهده دارد. آهن موجود در ماهي به گونه‌اي است كه به راحتي در دستگاه گوارش جذب مي‌شود. به علاوه، اين آهن، جذب آهن موجود در منابع گياهي را هم افزايش مي‌دهد و بنابراين نقش مهمي‌ در پيشگيري از كم‌خوني ناشي از فقر آهن دارد.

در عين حال، ماهي حاوي مقدار قابل‌توجهي از انواع ويتامين‌هاي گروه B است که در تنظيم فعاليت سلول‌هاي عصبي و در نتيجه، سلامت سيستم عصبي و پوست دخالت دارند. ماده مغذي ديگري كه در ماهي به مقدار كافي وجود دارد، روي است. روي ماده مغذيي است كه در رشد كودكان و نوجوانان و نيز در بلوغ جنسي نوجوانان تاثير بسزايي ‌دارد؛ به طوري كه كمبود آن در دوران رشد موجب كوتاهي قد مي‌شود و در صورت كمبود شديد آن احتمال كوتولگي بالا مي‌رود. همچنين كمبود روي موجب تاخير در بلوغ مي‌شود.
در ضمن، ماهي از منابع غني فلوئور نيز هست که در سلامت و استحكام دندان‌ها و پيشگيري از پوسيدگي آنها تاثير فراواني ‌دارد. ماهي از بهترين منابع يد نيز به حساب مي‌آيد و اين ماده معدني در رشد اثرات قابل‌توجهي داشته و كمبودش موجب اختلال در رشد و كوتاهي قد مي‌شود. به علاوه در تكامل سيستم عصبي نيز نقش بسياري داشته و چنانچه خانم‌ها در دوران بارداري مبتلا به كمبود شديد يد باشند، كودكان‌شان علاوه بر اختلال در رشد جسمي‌ دچار عقب‌افتادگي ذهني نيز مي‌شوند.
منبع:www.salamat.com